Door Health Base op 07 december 2017
  • Pharmacom
  • Samenwerken
  • Gebruiker aan het woord

‘Ik draag mijn enthousiasme uit naar collega’s en bestuursleden'

Apotheker Iris Zuydgeest werkt graag met de diverse Zorgprotocollen van Health Base. ‘In de apotheek en als VJA-bestuurslid steek ik collega’s aan met mijn enthousiasme hierover. De zorginformatie helpt apothekers om betere patiëntenzorg te leveren.’

Zorgprotocollen in Pharmacom

Iris werkt als apotheker via Talent & Care, een detacheringsbureau voor langlopende opdrachten in de zorgsector. ‘Toen ik in 2012 als apotheker begon in een openbare apotheek in Noordwijk ontdekte ik bij de overstap op Pharmacom Nieuw hoe handig de Zorgprotocollen van Health Base zijn. Het waren er ook veel meer dan ik wist. Ook bij mijn huidige werkplek, apotheek Westgouwe in Waddinxveen, draag ik dat enthousiasme uit naar mijn collega’s. 

Inhalatie-instructie

Ik vind het handig dat de Zorgprotocollen bij wijzigingen steeds worden geüpdatet. Bijvoorbeeld het Zorgprotocol inhalatie-instructie kan snel veranderen; er zijn namelijk zoveel verschillende devices. Een ander voordeel van de Zorgprotocollen is dat je de patiënt niets vergeet te vertellen, bijvoorbeeld de simpele handeling om het klepje van het device open te doen bij inhalatie! In het systeem leg je vervolgens vast dat je het protocol hebt doorgelopen met de patiënt, dan weet een collega dat voor een volgende keer. 

Mystery guests

Vervolgens ontdekte ik de Zelfzorgprotocollen. Bij een zelfzorgvraag van een patiënt leidt het protocol je door bepaalde vragen heen. Voorheen deden we dat uit het hoofd, maar dan sla je toch stappen over. Dat kregen we ook terug als feedback van mystery guests: dat de kwaliteit van het zelfzorgadvies teveel afhing van wie er achter de balie stond. Terwijl je als apotheek wil dat iedereen hetzelfde advies geeft. Ook zorgverzekeraars willen dat. Met de Zelfzorgprotocollen lukt dat nu. Ik stimuleer mijn collega’s om deze protocollen altijd te gebruiken. Patiënten snappen soms niet waarom je zoveel vragen stelt, maar tegelijkertijd zien we dat mystery guests ons advies sindsdien beter en consequenter vinden. 

VJA

Sinds april 2017 ben ik bestuurslid van de Vereniging Jonge Apothekers. De visies van Health Base en de VJA hebben duidelijke overeenkomsten: we willen apothekers meer als zorgverlener neerzetten. De apotheker als centrale positie in de behandeling, naast de huisarts of medisch specialist. We hebben daarom besloten om een partnerschap aan te gaan. Health Base kan onze jonge apothekers scholing bieden en samen kunnen wij die gedeelde visie uitdragen en de kennis verspreiden die apothekers nodig hebben om goede patiëntenzorg te leveren.’

Delen via