Plonja Gudde op06 november 2019
  • Pharmacom

Tweede uitgiftebegeleiding medicatie diabetes en schildklier

Health Base heeft de tweede uitgiftebegeleiding (TUB) van geneesmiddelen bij diabetes en schildklieraandoeningen vernieuwd. Deze uitgiftebegeleiding is beschikbaar in Pharmacom met de update van november 2019.

Het belangrijkste doel van de TUB is het inwinnen van informatie bij de patiënt. De basis vormen vragen om te achterhalen of de patiënt problemen ervaart, zoals:

  • Praktische problemen of vragen rondom het gebruik. Bijvoorbeeld of het lukt om het medicijn in te nemen volgens de gebruiksadviezen. Of is er iets wat de patiënt lastig vindt? Lukt het om een medicijn elke dag in te nemen, of zijn er praktische belemmeringen daarbij?
  • Ervaringen met bijwerkingen
  • Opvattingen van de patiënt over het medicijn en de motivatie om het medicijn te gebruiken. Bijvoorbeeld hoe belangrijk vindt de patiënt het om het medicijn elke dag te gebruiken, wat zijn de verwachtingen van de patiënt over dit medicijn? Wat zou voor een reden kunnen zijn om te stoppen?

In Pharmacom zijn de belangrijkste vragen meteen in het TUB-scherm zichtbaar:

Gericht advies

Met de informatie die de patiënt geeft kan de apotheker(sassistent) een gericht advies geven. Bijvoorbeeld over een praktisch probleem met het gebruik, over ervaringen met bijwerkingen of om geruststelling te geven bij zorgen over het gebruik van het medicijn. 
TRIAGE-instrument

TRIAGE-instrument

De nieuwe opzet van de TUB is gebaseerd op de vragenset uit het TRIAGE-instrument van het Nivel (2018). Health Base vernieuwt op basis van TRIAGE de uitgiftebegeleiding in Pharmacom bij de belangrijkste groepen chronische medicijnen.

  • Ellen Davidse Apotheker
  • Daphne Ensink Apotheker
  • Plonja Gudde Apotheker
  • Channah de Haas Apotheker
  • Mila Tjoa Apotheker
  • Marieke Vegter Apotheker

Heeft u een vraag over dit bericht?

Neem contact op
Delen via