Plonja Gudde op03 december 2019
  • GIP
  • Pharmacom

Betere tweede uitgiftebegeleiding voor medicatie astma en COPD

Deze maand heeft Health Base de tweede uitgiftebegeleiding bij de astma- en COPD-middelen vernieuwd. Vragen naar ervaringen, praktische problemen en de therapietrouw staan centraal.

Verkeerd gebruik van medicijnen bij astma en COPD kan ertoe leiden dat de klachten niet onder controle komen. Het is echter ook moeilijk om deze middelen goed te gebruiken. De vernieuwde tweede uitgiftebegeleiding (TUB) in Pharmacom is erop gericht problemen met het gebruik van astma- en COPD-middelen boven tafel te krijgen. Op deze manier ondersteunt het apotheekmedewerkers bij het uitvoeren van hun werk als geneesmiddeldeskundigen.

Onderdeel van de tweede uitgiftebegeleiding zijn vragen over:

  • Praktische ervaringen
    Een tweede uitgifte is bij uitstek een moment om de patiënt te vragen naar zijn ervaringen met het gebruik van het device. Om zo nodig de instructie nog eens te herhalen.
  • Verwachtingen rondom de werking
    Werkt het middel zoals verwacht mag worden? Een minder goede werking kan een signaal zijn voor verkeerd gebruik. Of klopt de verwachting van de patiënt mogelijk niet? Ook dan is extra uitleg door de apotheek zinvol.
  • Bijwerkingen
    Bespreekbaar maken van opgetreden bijwerkingen geeft de apotheek de mogelijkheid gerichte adviezen te geven, afgestemd op de situatie van de patiënt.
  • Therapietrouw
    Langdurig gebruik van luchtwegbeschermers is nodig om klachten te voorkomen en het aantal exacerbaties te verminderen. Wat vindt de patiënt van dagelijks en langdurig gebruik? Zijn er problemen met de motivatie of maakt de patiënt zich zorgen over gebruik op de lange termijn? Ook daar kan de apotheek de patiënt individueel in ondersteunen.

TUB in Pharmacom

Bent u benieuwd wat u mag verwachten bij een tweede uitgifte van een astma of COPD middel? Bekijk dan dit filmpje met als voorbeeld TUB bij inhalatiecorticosteroïd. 

TRIAGE-instrument

De nieuwe opzet van de TUB is gebaseerd op de vragenset uit het TRIAGE-instrument van het Nivel (2018). Health Base heeft op basis van TRIAGE de uitgiftebegeleiding in Pharmacom bij de belangrijkste groepen chronische medicijnen vernieuwd.

Meer lezen

  • Ellen Davidse Apotheker
  • Daphne Ensink Apotheker
  • Plonja Gudde Apotheker
  • Channah de Haas Apotheker
  • Mila Tjoa Apotheker
  • Marieke Vegter Apotheker

Heeft u een vraag over dit bericht?

Neem contact op
Delen via