Door Health Base op 19 april 2021
  • Zorgprotocollen
  • Medicom

De zorgprotocollen in Medicom: hoe komen ze tot stand?

‘Het opstellen en nakijken van de protocollen is een heel precies karwei’

Esther de Braal is al 17 jaar huisarts bij Huisartsenpraktijk en Gezondheidscentrum Castrovalva in Almere. In de huisartsenpraktijk, die is genoemd naar een ets van Esscher, werken negen huisartsen, acht praktijkondersteuners en tien doktersassistenten. Allemaal werken ze met het huisartsinformatiesysteem Medicom, waarin de data van Health Base is geïmplementeerd. Esther is al jaren lid van de Redactiecommissie Zorgprotocollen bij Health Base. Ze legt uit wat de protocollen inhouden en hoe ze in Medicom terechtkomen.

Allereerst, op welke manier worden de zorgprotocollen gebruikt in de praktijk?
‘Alle praktijken die werken met Medicom, kunnen gebruikmaken van de protocollen in het systeem. Dat wil zeggen: vooral de praktijkondersteuners doen dit en soms ook de assistenten. Het is heel handig, want het is gewoon een kwestie van stap voor stap vragen beantwoorden om tot de juiste adviezen te komen voor de patiënt. Vooral de protocollen voor chronische aandoeningen, zoals diabetes, hart- en vaatziekten, hypertensie, hypercholesterolemie, astma en COPD worden veel gebruikt. Doordat de praktijkondersteuners dit kunnen doen, kunnen huisartsen zich op andere patiënten richten. Het verlaagt dus ook de werkdruk.’

Je bent voorzitter van de Redactiecommissie Zorgprotocollen. Wat doet deze commissie precies?
‘De zorgprotocollen worden opgesteld of gewijzigd door de medewerkers van Stichting Health Base. Zij doen dit aan de hand van de NHG-richtlijnen. Vervolgens leggen ze de protocollen voor aan onze commissie. De commissie bestaat uit huisartsen en praktijkondersteuners die met hun praktijkervaring waardevolle adviezen kunnen geven over het werken met de protocollen. De kunst is om protocollen te ontwikkelen waar alles in staat, maar zeker niet te veel. Het moet wel duidelijk blijven voor de gebruikers.’

De manier waarop de protocollen in het systeem staan, wordt op dit moment veranderd. Wat betekent dit voor de gebruikers?
‘De module waarin de protocollen worden weergegeven was aan verandering toe. De nieuwe protocollen zien er aantrekkelijker uit en zijn intuïtiever om mee te werken. Ook worden reeds bekende bepalingen al voor ingevuld. Voor praktijkondersteuners wordt het alleen maar makkelijker om de protocollen te volgen. Vanuit de commissie kijken we mee met hoe de lay-out van de pagina eruit komt te zien en waar welk knopje komt. ’

Wat vind je leuk aan het werk van de redactiecommissie?
‘Het is heel inhoudelijk werk, je bent echt met de details bezig. En dat doen we met een groep mensen die dat allemaal leuk vinden. Daarnaast ben ik me nu veel bewuster van het systeem waarmee ik werk in onze praktijk. Ik haal de protocollen er soms zelf ook bij, omdat ik dat handig vind. Verder geven we elkaar veel tips over het werken met Medicom. Het is goed om je op die manier te blijven ontwikkelen. De laatste tijd zijn we veel bezig met het omzetten van de protocollen naar de nieuwe module. Zo passeren alle protocollen nog eens van A tot Z de revue. Je leert er veel van!’ 

Hoe zou je iemand overtuigen om ook in de redactiecommissie plaats te nemen?
‘Je hebt invloed op een systeem waar je veel mee werkt. Dat is heel waardevol. En als je houdt van op detailniveau bezig te zijn met je vak, dan ben je hier helemaal op de goede plek. We komen zes keer per jaar bij elkaar, dus ook qua werkdruk is het te overzien.’

Heb je interesse in het werk van de Redactiecommissie Zorgprotocollen? Klik hier voor de vacature.

door: Anoek van der Leest

Delen via