Door Health Base op 31 oktober 2022
  • Pharmacom
  • Health Base
  • GIP

Betere therapietrouw door begrijpelijke gebruiksinstructies & de terugvraagmethode

Begrijpelijke gebruiksinstructies en de terugvraagmethode verbeteren de therapietrouw van mensen, waaronder die met beperkte gezondheidsvaardigheden. De zorgactiviteiten zijn goed uitvoerbaar in de praktijk en óók nog eens leuk om te doen. Dit blijkt uit de opgezette proeftuin in de Utrechtse Wijk Kanaleneiland, opgestart vanuit het 'Goed Gebruik Geneesmiddelen- programma' van ZonMw.

Hieronder leest u onder andere hoe u de begrijpelijke gebruiksinstructies en terugvraagmethode kunt toepassen in uw apotheek. En wat dit betekent voor onder andere de patiënt en uw apotheekteam. 

Aanvragen materialen voor implementatie in uw apotheek 


Als product van de ZonMW Proeftuin 'Bevorderen therapietrouw' is onder andere een draaiboek ontwikkelt voor het succesvol toepassen van de volgende zorgactiviteiten in uw apotheek:

  • Begrijpelijke gebruiksinstructies
  • Terugvraagmethode bij de eerste uitgifte van geneesmiddelen

Naast het draaiboek zijn er verschillende ondersteunende presentaties en -tabellen beschikbaar voor een succesvolle implementatie in uw apotheek. Het toepassen van begrijpelijke gebruiksinstructies en de terugvraagmethode blijken waardevol voor alle patiënten, niet alleen met (ogenschijnlijk) beperkte gezondheidsvaardigheden. 

Wilt u het complete ondersteunende pakket aan materialen aanvragen? Stuur dan een e-mail naar info@healthbase.nl  

Wat betekent het toepassen van de interventies?

  • Voor de patiënt
    Beter begrip informatie, meer betrokkenheid zonder langere duur consult.

  • Voor het apotheekteam
    Door het gebruiken van begrijpelijke etiketten en de terugvraagmethode verbetert de consultvoering van uw team en is er meer aandacht voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Het in gebruik nemen van de nieuwe etiketteksten kost enkele maanden doorzetten om de nieuwe codes ‘in de vingers’ te krijgen. Het toepassen van de terugvraagmethode leidt niet tot veel langere gesprekken aan de balie; het brengt wel meer interactie en het toepassen levert het team veel werkplezier op.

  • Voor de trekker van dit project
    Het is essentieel dat iemand dit project trekt en coördineert. De investeringen zijn voorbereidingstijd, een teamtraining of e-learning en aandacht voor begrijpelijke informatie tijdens werkoverleggen. Degene die het implementatietraject coördineert is gedurende 9 maanden ongeveer 2 uur per week kwijt aan organisatie van de projectactiviteiten.

Achtergrond proeftuin


Stichting Health Base en zorgverleners van Gezondheidscentra en apotheken Kanaleneiland en Marco Polo werken in een project samen aan begrijpelijke informatie bij de start van het gebruik van nieuwe geneesmiddelen. De Utrechtse wijk Kanaleneiland was één van de vier proeftuinen van het Make It Consortium van het Goed Gebruik Geneesmiddelenprogramma van ZonMw en bedoeld om de inzet van bewezen interventies rond therapietrouw te stimuleren.

Begrijpelijke gebruiksinstructies

Veel patiënten begrijpen gebruiksinstructies van geneesmiddelen onvoldoende, dit geldt vooral voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Ingewikkeld geformuleerde instructies belemmeren de therapietrouw. In Kanaleneiland, Utrecht, wonen veel mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Hier hebben zorgverleners begrijpelijke instructies op het etiket van geneesmiddelen gezet en bij een nieuw geneesmiddel de terugvraagmethode gebruikt.

Terugvraagmethode bij de eerste uitgifte van geneesmiddelen
Bij de terugvraagmethode vraagt de zorgverlener aan de patiënt om informatie in eigen woorden te herhalen om te controleren of de zorgverlener de informatie goed heeft verteld.

Het is gelukt om te zorgen dat zorgverleners deze activiteiten toepassen: bij 88% van de recepten koos de zorgverlener voor een begrijpelijke instructie en bij 67% van de nieuwe geneesmiddelen werd de terugvraagmethode toegepast. De ervaringen van zorgverleners en patiënten waren positief. Daarbij werkte het delen van succesverhalen stimulerend. Dit project leidde tot meer werkplezier van de zorgverleners. Bekijk hier de video over de terugvraagmethode.

Eerder verschenen artikelen:
Zorgverleners passen terugvraagmethode toe bij uitleg nieuwe medicijnen >>
Meer therapietrouw en werkplezier in proeftuin Kanaleneiland >>


Opvragen implementatiepakket


Het complete ondersteunende pakket aan materialen voor een succesvolle implementatie in uw apotheek zijn op te vragen via info@healthbase.nl

  • Ellen Davidse Apotheker
  • Daphne Ensink Apotheker
  • Plonja Gudde Apotheker
  • Channah de Haas Apotheker
  • Gerrianne Mensink Apotheker
  • Mila Tjoa Apotheker

Heeft u een vraag over dit bericht?

Neem contact op
Delen via